Den otevřených dveří ve výrobě Soyka
Dluhopis Soyka Production 10,4/2025
Soyka pořádala Den otevřených dveří ve výrobě. To jsme si ani my nemohli nechat ujít a tak jsme 20.8. vyrazili směr severočeské Hrobčice do nového výrobního provozu. Soyka je dnes v podstatě evropský unikát se svou výrobou a stáčením do vratných lahví a skleniček, napojeni na německý systém vratných obalů.
Po příjezdu nás přivítal pan Jeřábek, majitel společnosti a ukázal směrem na velkou modrou výrobní halu. Čekali jsme více společností, kde tam někde v části bude mít svou výrobu i Soyka. Pravdou je, že celá hala je Soyka, což jsme se dozvěděli záhy.
Po krátkém přivítání jsme se vydali na komentovanou prohlídku výrobou. Každý z nás asi někdy viděl potravinářský provoz, tak jsme nebyli úplně překvapeni. Tedy až do chvíle, kdy jsme vešli do prostoru, kde stálo osm velkých autoklávů. Pochopili jsme, proč se pan Jeřábek tak usmíval při našich dotazech na výrobní kapacity. Jen na tomto prostoru jsou schopni vyrobit za jednu směnu bezmála 80 000 litrů sojového mléka. Byť Soyka není dávno už jen sojové mléko. Jen pohled na ta zařízení dával i laikovi tušit, že to s firmou myslí vážně.
Po krátkém přivítání jsme se vydali na komentovanou prohlídku výrobou. Každý z nás asi někdy viděl potravinářský provoz, tak jsme nebyli úplně překvapeni. Tedy až do chvíle, kdy jsme vešli do prostoru, kde stálo osm velkých autoklávů. Pochopili jsme, proč se pan Jeřábek tak usmíval při našich dotazech na výrobní kapacity. Jen na tomto prostoru jsou schopni vyrobit za jednu směnu bezmála 80 000 litrů sojového mléka. Byť Soyka není dávno už jen sojové mléko. Jen pohled na ta zařízení dával i laikovi tušit, že to s firmou myslí vážně.
Ve výrobě nás, krom obrovských prostor pro výrobu, chlazení, mražení a skladování (prostory v tomto směru předčily naše očekávání) zaujal ještě jeden zajímavý stroj a to na výstupní kontrole. Nápis X-Ray dával tušit, že se jedná o jakýsi rentgen. A skutečně. Odcházející produkty mají výstupní kontrolu, která zajistí, že se do sklenice nedostalo těleso, které tam nemá co dělat. To jsme tedy dlouho neviděli.
Prohlídka se nám líbila, ale následná prezentace jídel u foodtrucku nás zaujala rozhodně více. I když známe produkty z různých festivalů, pokaždé se objeví něco nového – tentokrát to pro nás byl tempeh burger, kdy maso bylo nahrazeno tempehem. Přes skepsi některých z návštěvníků, zejména masožroutů z našich řad, musíme konstatovat, že chutově skvělé. Už chápeme, proč jsou foodtrucky Soyka zvány na různé festivaly (naposledy jsme se potkali na Rock for people).
Na závěr nás pan Jeřábek seznámil s kompletním portfoliem produktů společnosti, které je skutečně široké – od sojového mléka, kefírů, jogurtů, smetany, tempeh (ode dneška náš oblíbený) až po prakticky hotová jídla jako je boloňská omáčka či chili sin carne. A to si jistě nepamatujeme vše.
Seznámil nás s portfoliem současných odběratelů i s některými zahraničními zakázkami, které jsou v jednání. Přejme, aby jim to dopadlo, připraveni jsou.
Co nám nepřálo, bylo počasí, což pravděpodobně odradilo více zájemců a tak nás tam bylo něco přes dvě desítky. Nutno říci, že to byla škoda a akce by si zasloužila výrazně větší účast, protože jsou věci, které prostě musíte vidět. Organizace skvělá a ten nápad s ochutnávkami vlastní produkce ve foodtrucku, to je něco, co například ve strojírenské firmě nezažijete.
Co říci závěrem? Jsme rádi, že právě Soyka je jedním z našich partnerů a přejeme jí, aby ve svém letu pokračovala minimálně stejně dobře jako doposud. Dle příslibu pana Jeřábka se bude akce ještě před vánocemi opakovat a znovu otevřou dveře výroby pro návštěvníky. Doporučení pro Vás? Tohle prostě musíte vidět, a nejen vidět, ochutnat.